جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند: 
شرکت معدنی و صنعتی صبانور با در اختیار داشتن ذخیره معدنی سنگ آهن در غرب کشور و همچنین تعریف پروژه های مختلف در زنجیره ارزش فولاد، به دنبال توسعه هرچه بیشتر در استان کردستان است. پروژه های اجرا شده و در دست اجرا نشان می دهد که توسعه ای فراگیر در انتظار صبانور و استان کردستان است. 
کد خبر: ۶۵۵۷۴

تیتر۲۰- افزایش ذخایر قطعی استان کردستان با کشف ذخایر ۴۰۰ میلیون تنی سنگ آهن، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد زنجیره ارزش در غرب کشور است. 
درواقع ذخایر معدنی باعث شده تا روند صنعتی شدن در استان کردستان سرعتی بیشتر ازگذشته بگیرد که همین اتفاق منجر‌ شد تا سرمایه گذاران به ویژه شرکت های معدنی به دنبال حضور در این استان باشند.


شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن غرب کشور محسوب می شود با ایجاد واحد های کنسانتره سازی و سرمایه گذاری در دیگر حلقه ها به دنبال تکمیل زنجیره فولاد در منطقه است تا بتواند با بهره برداری از ذخایر معدنی به ارزش افزوده بیشتری دست پیدا کند. 


البته این اتفاق تنها به افزایش سوددهی صبانور ختم نمی شود بلکه مناطقی که این شرکت دارای پروژه است به واسطه اجرای این پروژه ها تولید منطقه و اشتغالزایی افزایش پیدا کرده و سهم استان در میزان صادرات نیز بالا می رود. 


شرکت صبانور با در اختیار داشتن  معدن سنگ آهن به ظرفیت استخراج ۳ میلیون تن در سال، کارخانجات کنسانتره سازی با ظرفیت  ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن  و واحد گندله سازی به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در حال افزایش حضور خود با اجرای پروژه های دیگر است.


اما در کنار این موارد، صبانور در تلاش است تا سهم خود در توسعه صنعتی استان را افزایش دهد. در همین زمینه 3  پروژه در دست احداث دارد که شامل  کارخانه 2  میلیون تنی کنسانتره در معدن گلالی، کارخانه 1  میلیون تنی گندله سازی در سایت آهن کردستان و کارخانه 800 هزار تنی کنسانتره در معدن بابا علی همدان می شود. 


اما شاید یکی از مهمترین پروژه های این شرکت  بهره برداری از کارخانه 2  میلیون تنی کنسانتره در معدن گلالی باشد.  این معدن با ذخیره قطعی 18  میلیون تنی می تواند نقش مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد غرب کشور ایفا کند. درواقع ماده اولیه این واحد کنسانتره سازی از معدن گلالی تامین می شود.
این واحد که قرار است تا دو سال دیگر به بهره برداری برسد با سرمایه گذاری 7500میلیارد تومان برای 200  نفر به طور مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد. 


بهره برداری از این کارخانه می تواند به افزایش ارزش افزوده صبا نور و تامین ماده اولیه برای واحدهای گندله سازی منجر شود. در واقع آن چیزی که از طرح های در دست اجرای صبانور بدست می آید آن است که  صبانور با تکمیل طرح هایی در بالادست به دنبال تامین پایدار مواد اولیه برای ادامه مسیر توسعه خود است. این موضوع می تواند اطمینان خاطری برای سهامداران باشد که در ادامه در بحث تامین مواد اولیه مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد. 


اما در بعد منطقه ای  اجرای این پروژه دستاوردهای بسیاری به همراه دارد که مهمترین آن اشتغالزایی و توسعه فرهنگی و اجتماعی است. از سویی دیگر اجرای این پروژه تامین مواد اولیه برای توسعه زنجیره ارزش در منطقه غرب کشور را فراهم می کند و می تواند نیاز به کنسانتره را پاسخگو باشد. 


شاید با اجرای این پروژه وزن صبانور در غرب کشور و تبدیل شدن کردستان به قطب فولادی بیش از گذشته شود و بتواند با استفاده از فرصت نزدیکی به بازار عراق ، سهم خود را در صادرات افزایش دهد. در یک نگاه می توان گفت که تکمیل زنجیره ارزش در این منطقه هم به نفع مردم و هم شرکت های معدنی است که در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز